Maždaug nuo 1,5 metų amžiaus vaikas vienu ir tuo pačiu žodžiu gali vadinti keletą dalykų pvz: „ma“ (mano, mama, mažas)

Apie 2 metus pradeda sieti žodžius su matomu vaizdu. Iš pradžių tai vienasmeniai junginiai, reiškiantys visą sakinį.

3 metų vaikai kalba sakiniais ir jie darosi sudėtingesni.

Jei vaiko kalba užtruko virš 3 metų, reikėtų atkreipti dėmesį dėl visos psichinės raidos sutrikimo.

Pavojaus signalai, kurie turėtų priversti Jus suklusti:

  • Jei 1-2 metų negali parodyti paveiksliuko, kai klausiate „kur meškutis“?
  • Nesupranta paprasčiausių klausimų
  • 2-3 amžiaus painioja sąvokas „aukštyn – žemyn“. Negali atlikti paeiliui dviejų veiksmų, Pvz: „Pakelk buteliuką ir paduok man“.
  • Įvardinti jam gerai pažystamų daiktų.
  • 3-4 metų vaikas neatsako į paprastus klausimus: kas?, kur?, kuris?
  • Jo vis dar nesupranta pašaliniai asmenys.

 

KALBOS RAIDOJE DIDELĘ ĮTAKĄ TURI TĖVAI:

  • Nekalbėkite su vaiku tik mažybiniais žodžiais;
  • Kalbėkite ramiai, neiškraipykite kalbos;
  • Suteikite vaikui lavinti visus 5 pojūčius – jis turi matyti, klausyti, liesti, ragauti, jausti aplinką;
  • Skatinkite klausimų uždavinėjimą;
  • Girkite
  • Skatinkite žaisti su kitais vaikais
  • Kasdien skaitykite vaikui knygutes.

1 metų vaiko žodyną sudaro nuo 2 iki 30 žodžių.

Daugelis autorių nurodo, kad žodynas sparčiai didėja nuo 1,6 m., tačiau pasitaiko vaikų, kurie iki 2 m. taria vos kelis žodžius, o vėliau pasiveja bendraamžius.

Šiame amžiuje vaikai aktyviai kartoja suaugusiųjų kalbą ir sparčiai plečia savo žodyną.

Dauguma vaikų maždaug apie antrąjį gimtadienį ar keletą mėnesių vėliau pademonstruoja tėvams tikrą kalbinį „sprogimą“.

Sulaukus dviejų metų, vaiko smegenų ląstelės ir kalbos aparato raumenys yra pakankamai išsivystę, kad galėtų išreikšti savo mintis žodžiais.

Tačiau, kartais nutinka, kad mažylio kalba vystosi lėčiau. Taip gali nutikti dėl keleto priežasčių:

  1. Neišsivystę burnos raumenys ar per silpnas veido raumenų tonusas. Vaikas mieliau valgo skystą maistą, nemėgsta kieto maisto, kvėpuoja per burną, seilėtekis padidėjęs, taria labai mažai žodžių, kuriuos sunku suprasti

 

Raumenis galima stiprinti žaidimais:

  • Pūsti, švilpti (plunksnelę, muilo burbulą, dūdelę)
  • Gerti per šiaudelį
  • Imituoti garus

 

  1. Nepakankama garsinio dėmesio koncentracija.

Toks vaikas nesupranta ilgų frazių, negirdi foninio triukšmo;

Stenkitės sudominti kiekvienu garsu ir žodžiu;

Sekite pasakas, skaitykite knygutes, rodykite daiktus ir juos įvardinkite.

Nuolat aiškinkite ką veikiate, aiškiai tarkite žodžius.

 

  1. Klausos problemos

Nepakankama klausa sulėtina kalbos vystymąsi.

 

KADA PRADĖTI NERIMAUTI?

 

– Jei 2 metų vaiko žodyne mažiau nei 20 žodžių. Šiuo atveju „žodis“, tai gali būti pilnas, normalus žodis, pvz: „ba“ gali reikšti „nėra“, „ma“ – mama.

– Nesupranta ar negali atsakyti į paprastus klausimus, pvz: „kur mama?“

– Nemoka įvardinti savo šeimos narių.

– Neatpažįsta ar negali įvardinti paprasčiausių daiktų iš savo aplinkos.